Сервісні центри МВС України або беззаконня “по-українськи”

Відомий фахівець з проблем протидії корупції Сар Дж. Пундея вважає, що корупція “не є інфекцією, яку раптом може підхопити здорове суспільство. Вона є наслідком явищ і тенденцій політики, економіки та загалом розвитку держави”.
В Україні феномен корупції та вседозволеності має глобальний характер.
Так, ні для кого не секрет, що останнім часом діяльність органів державної влади залишає бажати кращого, порушення чинного законодавства стало повсякденною нормою у роботі чиновників, а за голослівними реформами на практиці приховуються лише порожні обіцянки та переливання з пустого у порожнє.
Складається враження, що для того, щоб побороти корупцію в нашій державі потрібно застосувати презумпцію винуватості у вчиненні корупційних правопорушень, як у Великобританії, або як у стародавні часи відрубувати руку кожному, хто взяв гроші, незаконно здобуті у ході професійної діяльності, або ж легалізувати смертну кару, зокрема, показові розстріли урядовців-хабарників, як у Китаї.
Однак, напевно, навіть це не допоможе захиститися Українській державі від всеохоплюючого та всебічного впливу Міністерства внутрішніх справ України. Цей орган виконавчої влади відчуває себе останнім часом так, ніби і закон йому не закон, і порядку годі шукати.
Одним із яскравих свідчень цього є створення та функціонування сервісних центрів МВС України. Так, 28 жовтня 2015 року постановою Кабінету Міністрів України № 889 було утворено територіальні органи з надання сервісних послуг МВС України. Це унікальне за своєю природою явище, коли “хвіст керує гривою”, оскільки створено територіальні підрозділи до прийняття Закону України “Про сервісні послуги та сервісні центри Міністерства внутрішніх справ України” (який пройшов лише перше читання). Здавалося б абсурд, але не було часу у МВС України очікувати поки Верховна Рада України прийме відповідний закон. Як же можна чекати, якщо кожен день без роботи – це втрати грошей, але не турбуйтеся, не державних коштів, а втрати грошей з власного гаманця зацікавлених “урядовців-підприємців”.
Ви, звичайно, можете виправити, адже ст. 25 Закону України “Про запобігання корупції” заборонено займатися іншою оплачуваною або підприємницькою діяльністю, окрім винятків, передбачених Конституцією або законами України. Проте мова йде не про офіційну легалізовану господарську діяльність, а про корупцію, яка щодня розростається, ніби пухлина, завдяки реформуванню МРЕВ ДАІ України у сервісні центри МВС України.
Шалений поспіх при прийнятті нормативно-правового акта, що регламентує їхню діяльність, та довільне коло повноважень представників територіальних сервісних центрів, що визначені наказом МВС України від 29 грудня 2015 року № 1646 “Про затвердження Положення про територіальний сервісний центр МВС” стали запорукою продовження реформування “по-новому”.
При цьому, тотальне сприяння корупції у поєднанні з безліччю прогалин та колізій чинного законодавства спостерігається у всіх сферах діяльності сервісних центрів – і щодо державної реєстрації транспортних засобів, контролю за здійсненням оптової та роздрібної торгівлі транспортними засобами, і щодо навчання та підготовки кандидатів у водії та водіїв, допуску транспортних засобів до перевезення небезпечних вантажів, а також контролю за відповідністю конструкції транспортних засобів установленим вимогам стандартів, правил і нормативів. Це далеко не повний спектр того, що уповноважені робити співробітники сервісних центрів.
Що ж маємо на практиці – зменшення масштабів корупції та реалізацію євроінтеграційних цілей з використанням прогресивного зарубіжного досвіду, про які неодноразово наголошували автори та виконавці реформи?! Як би не так, віддавати свій заробіток не готовий ніхто з них… Заради чого позбуватися хліба, який годує корупціонерів у скрутний для нашої Батьківщини час? І жити на мінімальну зарплату державного службовця без хабарів?
Не такі плани у керівництва цієї структури. А от поширення безладу та анархії забезпечить процвітання хабарництва у “новоствореній”, але добре відомій вже державній структурі МВС України. Адже від переміни назв та крісел чиновників суть діяльності не змінюється. Не допоможе перейменування органу державної влади, бо це не човен, який як назвеш – так і попливе. А ріка української корумпованої політики та безкарності за дії представників влади дуже швидко затягнула, хай і перейменований, орган у вирій беззаконня, поширюючи масштаби та розширюючи горизонти діяльності колишнього МРЕВ (зокрема, щодо отримання права надавати допуск до перевезення небезпечних вантажів).
Окрім того, заслуговує на увагу те, що більшість повноважень сервісних центрів мають контрольний характер. Проте відповідно до частини 4 статті 4 Закону України “Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності” орган державного нагляду (контролю) не може здійснювати державний нагляд (контроль) у сфері господарської діяльності, якщо ЗАКОН прямо не уповноважує такий орган на здійснення державного нагляду (контролю) у певній сфері господарської діяльності та не визначає повноваження такого органу під час здійснення державного нагляду (контролю).
Чому ж тоді МВС України не зачекати на офіційну легалізацію діяльності сервісних центрів з конкретно визначеною структурою та повноваженнями не лише територіальних підрозділів сервісних центрів, а й Головного сервісного центру на рівні Закону України? Кому так не вигідний економічно простій та відсутність контрольних повноважень у цьому органі, що готовий на явно протиправне нормотворення? Існує ще багато запитань, відповіді на які очевидні – на них вказують жорсткі реалії сьогодення…
І нехай вся картина та всі схеми корупції, не дивлячись на старання громадськості, навряд чи колись стануть відомі простому люду та подолані повною мірою. Однак, опустити руки зараз – це підкоритися життю “по-новому”. Проте і революцію, і війну, і реформи МИ – УКРАЇНСЬКИЙ НАРОД – мусимо пережити одночасно. Якщо хоча б в одному програємо – програємо в цілому. Тому не допустимо анархії МВС України та вседозволеності сервісних центрів! Адже нам творити майбутнє у НАШІЙ країні!
АВТОР: Всеукраїнська громадська організація Громадський комітет транспортної безпеки
http://my.obozrevatel.com/politics/72085-servisni-tsentri-mvs-ukraini-abo-bezzakonnya-po-ukrainski.htm

Коментарі відсутні

Залишити коментар