Торгівля правами: чому не вдається викоренити хабарі за отримання водійських посвідчень

Уже місяць в Україні теоретичні іспити на отримання водійських прав здають за новою системою. У Головному сервісному центрі МВС готують ще одне нововведення. До кінця наступного року на всіх практичних і теоретичних іспитах буде працювати фото- і відеофіксація. Завдяки ній хочуть подолати корупцію.

Однак, експерти впевнені, що відеокамери не завадять брати хабарі. Вони пропонують низку інших, більш ефективних, на їхню думку, заходів. Водночас, колишні учні автошкіл розповідають, що після передачі функцій МРЕВ сервісним центрам корупція як і раніше процвітає. Детальніше про це – в матеріалі РБК-Україна.

За даними Головного сервісного центру МВС, у 2016 році близько 700 тис. осіб отримали водійські посвідчення. У першому півріччі 2017 року таких людей було 360 тис. Два роки тому в Україні почали ліквідацію міжрайонних реєстраційно-екзаменаційних відділів Державтоінспекції (МРЕВ). Їм на заміну прийшли сервісні центри МВС. Саме вони зараз видають водійські посвідчення.

Одним із завдань нових центрів була боротьба з корупцією під час складання іспитів на права. Як відзначають експерти, нові центри дійсно рідше беруть хабарі, але корупція як і раніше існує. Більш детально про випадки корупції розповідають люди, які з нею зіткнулися.

Оксана із Запоріжжя вчилася в автошколі минулого літа. Незадовго до іспитів співробітники школи зібрали всіх учнів і сказали, що без хабара ніхто не зможе здати. Переконували, що чисто математично дешевше заплатити, ніж заново йти в автошколу після проваленого тесту. У результаті майже вся група вирішила заплатити, такса була близько тисячі гривень.

«Ми всі прийшли на іспит з водіння і здавали. Інструктор кричав, що ми не здали, що нам не дадуть права. Але їх дали всім, хто платив», — розповідає Оксана. Лише одна дівчина з групи вирішила здавати без хабара, але інструктор тричі її навмисно завалив. На теоретичній частині всіх, хто платив, посадили за певні комп’ютери. Можна було відповідати навмання, не замислюючись. Навіть якщо людина неправильно відповідала, комп’ютер видавав, що це «вірна відповідь».

Нові тести

У Головному сервісному центрі обіцяють продовжувати боротися з корупцією і вдосконалити процес отримання водійських прав. З 1 липня в Україні оновили теоретичні тести на отримання водійських посвідчень. Для цього в Головному сервісному центрі МВС спільно з Міністерством освіти розробили близько 2,5 тис. нових питань.

Їх виносили на громадське обговорення і враховували зауваження профільних громадських організацій. Нові питання побудовані в залежності від категорії водійських прав. Тобто, в електронних квитках для категорії B немає питань щодо вантажних автомобілів. Також теоретичний іспит тепер сконцентрований на безпеці дорожнього руху, а інші питання вирішили виключити.

За словами першого заступника директора Головного сервісного центру Сергія Гончарова, тести вирішили оновити, щоб вони відповідали діючим правилам дорожнього руху, а також європейським стандартам. Крім того, у старих правилах було кілька помилок і формулювань, які можна було трактувати по-різному.

«Навіть якщо людина згідно з правилами дорожнього руху давала правильну відповідь, згідно з тестовим квитком вона відповідала неправильно», — розповів Гончаров.

Крім того, тепер комп’ютер вибирає питання автоматично. Кожен, хто складає іспит, відповідає на довільні 20 запитань, і вони не будуть повторюватися в такому ж порядку для інших людей. Нові запитання більше орієнтовані на те, щоб майбутні водії намагалися зрозуміти правила руху логічно, а не “зазубрювал” квитки.

«Ми плануємо збільшити кількість питань, щоб люди не робили чисто механічної роботи із щоденного проходження екзаменаційних білетів, не замислюючись над тим, чому цей варіант відповіді правильний, а цей – ні. Можливо, в майбутньому буде чотири або п’ять тисяч питань», — підкреслив Гончаров.

За його словами, в автошколах відзначають, що з новими іспитами не виникло жодних додаткових труднощів. Для тих, хто вчить правила дорожнього руху, скласти тести іншого зразка не становить проблеми.

Як зазначив у коментарі голова Всеукраїнського об’єднання автошкіл Ілля Щербина, в нових тестах дійсно вдалося врахувати ряд недоліків, які були в попередніх. У тому числі – прибрати фактологічні помилки. В цілому була здійснена серйозна робота, і нові тести побудовані більш логічно. Однак зрозуміти, чи всі помилки були усунені, можна буде тільки після того, як на сайті Головного сервісного центру буде опублікований повний перелік питань.

Думки експертів з приводу нових тестів розділилися. Заступник голови координаційної ради Загальнонаціонального Форуму безпеки дорожнього руху Володимир Караваєв вважає, що Головний сервісний центр виконав важливе завдання. На його думку, нові запитання спрямовані саме на перевірку знань. Попередні квитки, що існували в різних варіаціях близько 10 років, створювали скоріше для того, щоб заплутати тих, хто складає іспит.

Караваєв розповів, що в майбутньому з квитків приберуть питання щодо технічного влаштування автомобілів та надання медичної допомоги. Вони не відповідають європейській практиці. У країнах ЄС водіям рекомендують звертатися в техстанції, а не намагатися ремонтувати машину самостійно. Так само, за словами Караваєва, вважається, що якщо медичну допомогу буде надавати людина без профільної освіти, вона може нашкодити.

«А поки що у нас водій повинен бути і автослюсарем, автомедиком», — коментує Караваєв.

На думку голови громадської організації «Громадський комітет транспортної безпеки» Юрія Папірового, нові тести не надто сильно відрізняються від попередніх.

Папіровий висловив думку, що запитання в нових квитках, як і раніше, не визначають якість підготовки водія. Крім того, майбутнім водіям навіть ускладнили завдання. Замість трьох варіантів відповідей стало п’ять. І якщо раніше з питаннями можна було ознайомитися в спеціальному збірнику, то зараз їх немає навіть на сайті Сервісного центру.

За словами експерта, через те, що всі запитання розробляли саме в Сервісному центрі, його співробітники зможуть, як і раніше, брати хабарі.

«Головний сервісний центр розробив тести сам для себе і сам їх прийняв. Ніхто не відміняв людський фактор, тому директори автошкіл зможуть так само домовлятися з екзаменаторами», — зазначив Папіровий.

Проте в Головному сервісному центрі обіцяють, що повний перелік запитань скоро зявиться на сайті.

«Це дві з половиною тисячі запитань не у вордовському форматі, а у форматі картинок, тому їх з технічної точки зору складно розмістити на сайті. Але незабаром вони будуть розміщені», — підкреслив заступник директора Сергій Гончаров.

У сервісному центрі також зазначили, що на сайті є приклади запитань, їх можна пройти онлайн. При кожному наступному проходженні людині будуть попадатися нові запитання. Гончаров також зазначив, що кількість варіантів відповідей не встановлювали навмисне. В деяких запитаннях їх може бути п’ять, а в деяких – три, як і раніше.

«Частина варіантів була ініційована автошколами, щоб можна було переконатися, що людина дійсно розуміє, яка відповідь правильна, а не намагається вгадати», — пояснив Гончаров.

Відеофіксація

Ще одним нововведенням, яке готує Головний сервісний центр, стане фотовідеофіксація на теоретичних і практичних іспитах.

За словами Гончарова, зараз готується відповідна нормативна документація, яку можуть прийняти вже восени. Фіксацію вже починають впроваджувати в тестовому режимі. Це необхідно, щоб вибрати оптимальні механізми: як встановлювати пристрої, яким чином зчитувати і зберігати інформацію. Після цього вже можна буде порахувати, скільки коштів знадобиться в масштабах країни.

Як зазначив Гончаров, в західних країнах для цих цілей використовують автоматизовану фіксацію, яка повністю контролює рухи машини, а іноді навіть цілі автоматизовані автодроми, які коштують мільйони доларів.

В Україні будуть використовувати менш дороге обладнання. До кінця 2018-го планується обладнати всі автомобілі, задіяні для практичних іспитів. І ті, які належать сервісним центрам та знаходяться у власності держави, і автомобілі автошкіл.

На думку експертів, відеофіксація допоможе знизити корупцію, але не побороти її повністю. Як зазначив Юрій Папіровий, після її впровадження тим, хто хоче отримати права, доведеться обов’язково приходити на іспит. Маючи на увазі, що зараз люди, які дають хабарі, можуть взагалі не бути на практичній частині.

Адвокат, що спеціалізується на автомобільних питаннях, Вадим Володарський, розповів, що завдяки нововведенню кандидати зможуть довести, що їх завалили на іспиті.

«Адже бувають випадки, коли кажуть: якщо ти не заплатиш гроші, ти не здаси, як би добре ти не вмів водити», — підкреслив експерт.

Чіткі критерії і незалежні екзаменатори

Щоб українські водії були більш професійними, експерти пропонують проводити навчання за європейськими стандартами.

Як розповів Караваєв, в країнах ЄС майбутніх водіїв пускають за кермо тільки після повного освоєння теорії. Вони здають іспит на знання правил дорожнього руху і лише після цього приступають до практики.

«Водночас, в Україні учень автошколи, який ще не знає правил, вже через два тижні сідає за кермо», — зазначив експерт.

Щоб знизити корупцію в сервісних центрах, необхідно провести цілий ряд змін, вважають експерти.

По-перше, іспити не повинні приймати співробітники сервісних центрів. Караваєв пропонує взяти на озброєння досвід європейських країн, де незалежні екзаменатори не пов’язані ні з поліцією, ні з міністерством інфраструктури. Вони неупереджені у прийнятті рішень і несуть персональну відповідальність за проекзаменованих водіїв.

«Вони, приймаючи іспити, ставлять свій особистий підпис, несуть відповідальність, аж до кримінальної», — розповів Караваєв.

І якщо людина, яка склала іспит, в подальшому регулярно порушує правила дорожнього руху або стає учасником ДТП, тоді правоохоронці з’ясовують, хто випустив таку людину на дорогу.

Крім того, експерти виступають за те, щоб практичні іспити проходили втричі довше, як в країнах ЄС. За українськими нормативними документами, іспит повинен тривати не більше. ніж чверть години, а за європейськими — не менше, ніж сорок п’яти хвилин.

Як зазначив Караваєв, за більш тривалий час можна краще оцінити навички водіння.

За словами голови Всеукраїнського об’єднання автошкіл Іллі Щербини, в Україні також необхідно розробити прозору систему вимог для практичних іспитів. Щоб для всіх, хто складає іспити, був єдиний перелік вправ, за виконання чи невиконання яких будуть, наприклад, нараховуватися або зніматися бали. Така норма має бути закріплена в загальному нормативно-правовому документі.

«На сьогодні рішення приймаються дуже суб’єктивно. Екзаменатор просто каже – «ви не здали». І немає механізмів, щоб оскаржити це рішення», — підкреслив голова Всеукраїнського об’єднання автошкіл.

Христина Роман

За матеріалами РБК-Україна

коментаря

  1. Володимир Саліхов

    10 Вересня, 10:27

    Було б дуже гарно, якби Оксана із Запоріжжя вказала назву та адресу тієї так званої “автошколи”.
    Та, за можливості, написала заяви у поліцію, прокуратуру, СБУ. Тоді ті бандити задумались би: чи варто було розводити “лохів”?
    Потрібна програма нещадного знищення таких структур, як подібна “автошкола” із Запоріжжя. На жаль, в Україні, майже у всіх автошколах процвітає страшна корупція! Заява ГСЦ про зменшення рівня корупції не відповідає дійсності! Власники більшості автошкіл є звичайними баригами!
    Головний чинник проблеми – паршивий капіталізм в нашій державі. Кому він вигідний? Може варто згадати жовтень 1917?

    Відповіcти
  2. Борис

    26 Серпня, 20:21

    26 вересня 2008
    Боротьба з корупцією по-німецьки

    Микола СІРУК, «День», Берлін

    У Німеччині корупція вважається важким злочином і, відповідно, до цього питання серйозно ставляться правоохоронні органи. Боротьбою з цим явищем займаються незалежно одне від одного кілька структур: міністерство внутрішніх справ, поліція, прокуратура і суди кожної з 16 федеральних земель та Берліна як окремої одиниці.

    Як повідомив українським журналістам начальник управління боротьби з корупцією міністерства внутрішніх справ федеральної землі Берлін Стефан Пітч, правоохоронні органи у партнерстві з прокуратурою можуть вести справи щодо як простого службовця, так і заступника міністра. За його словами, до потенційних клієнтів відомства можна включати 100 тис. працівників адміністративних структур.

    Пан Пітч відзначив, що в німецької поліції менше компетенції у сфері переслідування правопорушень у порівнянні з аналогічними структурами у Східній Європі. Це пояснюється тим, що господарем конкретної справи є прокуратура, яка задає тон ходу справи. Але, зважаючи на те, що в Берліні лише 300 прокурорів, а щороку заводиться приблизно 500 тис. справ, то чимало розслідувань доводиться вести поліції. Разом з тим кількість суто корупційних справ на рік становить приблизно дві сотні. Крім того, з корупційними справами пов’язані інші правопорушення, крадіжки, злочинна змова, розголошування службової таємниці.

    У німецькій криміналістиці корупція за складом злочину класифікується на шість типів. Проста корупція визначається як надання переваги і отримання переваги. Інакше кажучи, одна сторона дає, інша бере. За винятком надання переваги, у даному типі корупції немає будь-якого іншого правопорушення. Однак склад злочину полягає в тому, що одна сторона дала перевагу, а інша нею скористалася. Як зазначив пан Пітч, законодавці сформулювали це положення таким чином, щоб покласти край підживлюванню корупційних правопорушень. Адже за безкоштовними квитками на концерт чи запрошенням до ресторану можуть слідувати тяжчі злочини.

    Старший комісар з кримінальних розслідувань міністерства внутрішніх справ федеральної землі Берлін Міхаель Ульберт навів конкретний приклад такої корупції. За його словами, поліції вдалося розкрити схему корупційної видачі водійських посвідчень. Повноваження надавати водійські права покладено на дві служби, працівники яких фактично мають статус службовця. Власники автошкіл почали видавати працівникам служби нагляду подарунки у вигляді фруктових наборів — і нічого за це не вимагали. Потім стали видавати гроші, щоб інструктори могли самі собі купити продукти. Взамін власники автошкіл вимагали, щоб учні цієї школи користувалися особливою доброзичливістю, щоб інструктори не перевіряли наявність знань. Таким чином виявилось, що майже тисячі людей отримали посвідчення, не знаючи правил.

    Розкрити цю справу допоміг анонімний сигнал. Узагалі більшість справ з корупції відкривається на основі анонімних повідомлень, зізнався пан Ульберт. Потім свою роботу зробили поліцейські, які зафіксували за допомогою інструментів спостереження випадки, коли інструктор підказував учню правильну відповідь. Цього інструктора було засуджено до ув’язнення терміном на три роки. Крім того, конфісковано всі хабарі, які зберігалися у нього на квартирі. Зазвичай після відбуття покарання у злочинця-корупціонера не залишається власності. А чиновники позбавляються дуже великої пенсії та інших пільг.

    До інших видів корупції належить розголошення державної таємниці, надання інформації, хабарі приватних компаній державним службовцям з метою отримання великих замовлень у держави. Загалом, вважає пан Ульберт, корупція може проникати у всі сфери, у тому числі у приватних структурах. Часто конкуренція спотворюється, якщо якась компанія за «домовленістю», інакше кажучи, — в обмін на якусь перевагу, розміщає товар на видному місці у магазині.

    Пан Пітч сказав журналістам, що не володіє інформацією про випадки корупції в поліції: «Підкупати когось у нашій структурі немає сенсу, бо вирішальним органом у сфері кримінальних справ є прокурор, а судові справи відкриває суд», — зазначив він. Також немає корупції серед учителів, які отримують нормальну зарплату і до того ж практично всі є державними службовцями. І якщо їх буде засуджено за корупцію, то вони втратять прекрасну пенсію. Згідно із законодавством, якщо чиновника позбавляють волі на один рік, то він втрачає свій статус і все пенсійне забезпечення.

    За його словами, в Німеччині велику увагу приділяють профілактиці корупції. Зокрема, всі державні органи готують атласи корупційних загроз, визначаючи, які структури можуть стати об’єктом корупції. При цьому в кожному органі існує внутрішня ревізія — орган корупційного нагляду. А робоча група з профілактики корупції керівництва виходить на сенат і уряд федеральної землі. Тим самим забезпечується не лише координація, але й розробляється концепція профілактики корупції. Як пояснив пан Пітч, основою концепції є підвищення кваліфікації працівників у плані боротьби з корупцією, щоб забезпечити єдине ставлення до цього явища.

    «Профілактична робота в цій сфері є важливішою, ніж переслідування злочинця, який скоїв злочин. Але ми без роботи не залишимося», — відзначив начальник управління боротьби з корупцією міністерства внутрішніх справ федеральної землі Берлін.

    На його думку, для України в її зусиллях по боротьбі з корупцією потрібно забезпечувати працівникам такий оклад, щоб вони не були зацікавлені в корупційних діях. Також важливо, щоб до боротьби з корупцією долучалися усі шари населення.

    http://www.day.kiev.ua/254171/

    Відповіcти
  3. Борис

    17 Серпня, 21:24

    Стосовно “торгівлі правами” – поки буде діяти “стара ,зрощена в радянські часи ментовська система” підготовки водіїв ,де все піднімається вгору нічого у нас не змінити, лдамайте систему і тоді кожний бажаючий стати водієм не буде платити “хабарі”.Хіба в головному центрі не знають кому належать більшисть “автошкіл”????

    Відповіcти
  4. Борис

    17 Серпня, 21:18

    Коли вже наші “ЕКСПЕРТИ ” второпають шо практичне навчання ,як свідчить мій 40 річний досвід навчання водіїв разом із теоретичним навчанням дає можливість майбутньому водієві краще і швидше навчитися керувати автомобілем на дорогах світу.Пора вже засвоїти Европейский досвід – Водій особисто відповідає за свої дії ,а у нас досі діє принцип -за дії водія відповідає автошкола !!!

    Відповіcти

Залишити коментар